PERMOHONAN INSURANS BANJIR LPPSA 2024 : CARA TUNTUT

PERMOHONAN INSURANS BANJIR LPPSA 2024 : CARA TUNTUT

Insurans Banjir LPPSA merujuk kepada perlindungan insurans yang disediakan oleh Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) bagi rumah yang dibiayai melalui pinjaman LPPSA.

Biasanya, insurans ini termasuk dalam polisi perlindungan yang diwajibkan ke atas peminjam bagi memastikan rumah yang dibiayai dilindungi daripada risiko kerosakan, termasuk bencana banjir.

BACA JUGA DI SINI : PERMOHONAN BANTUAN BANJIR RM1000 : PERMOHONAN & SEMAKAN

KOMPONEN UTAMA INSURANS BANJIR LPPSA

Perlindungan Risiko Bencana
Polisi insurans kebiasaannya merangkumi kerosakan akibat bencana alam seperti:

  • Banjir
  • Ribut
  • Tanah runtuh

Pembayaran Pampasan

  • Jika rumah peminjam mengalami kerosakan akibat banjir, insurans akan membayar pampasan untuk:

Kos pembaikan rumah

  • Kos penggantian barangan atau struktur tertentu yang dilindungi dalam polisi
  • Insurans Rumah Asas (Fire Insurance) + Perlindungan Tambahan
  • Insurans kebakaran biasanya diwajibkan bagi semua pinjaman perumahan LPPSA. Perlindungan tambahan seperti banjir adalah opsyen yang boleh dimasukkan, bergantung kepada keperluan.

BAGAIMANA UNTUK SEMAK PERLINDUNGAN

Rujuk Polisi Insurans
Semak dokumen insurans yang disediakan semasa pinjaman diluluskan. Polisi ini akan menyenaraikan semua perlindungan yang disertakan.

Hubungi LPPSA atau Pihak Insurans
Jika anda tidak pasti tentang perlindungan banjir, hubungi LPPSA atau syarikat insurans yang berkenaan untuk maklumat lanjut.

Tingkatkan Perlindungan Jika Perlu
Jika perlindungan banjir tiada, peminjam boleh berbincang dengan pihak insurans untuk menambah perlindungan ini dengan bayaran premium tambahan.

MAKLUMAT PENTING

  • Polisi insurans mesti dikekalkan sepanjang tempoh pinjaman sebagai syarat LPPSA.
  • Kos premium insurans biasanya dimasukkan dalam bayaran bulanan pinjaman.
  • Jika anda ingin mengetahui sama ada rumah anda dilindungi insurans banjir, sila rujuk polisi anda atau hubungi LPPSA untuk maklumat lebih lanjut.

PROSEDUR TUNTUTAN KEROSAKAN BANJIR

Berikut adalah prosedur dan cara untuk membuat PERMOHONAN INSURANS BANJIR LPPSA 2024 S bagi panel insurans / takaful LTHO bagi kerosakan rumah yang dibiayai oleh LPPSA.

Peminjam boleh mengemukakan tuntutan pampasan kepada pihak insurans / takaful dengan menyediakan dokumen berikut:

  • Salinan kad pengenalan
  • Laporan polis
  • Laporan bomba
  • Sebut harga baikpulih
  • Borang tuntutan pampasan

SENARAI PANEL INSURANS DAN TAKAFUL YANG TERLIBAT

  1. Etiqa General Takaful
  2. Takaful Malaysia
  3. Takaful Ikhlas Malaysia

MAKLUMAT LANJUT

Sebarang pertanyaa lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan LPPSA di talian 03-888 01 600 ATAU Sila buat pertanyaan secara online melalui Portal pertanyaan / Aduan Rasmi LPPSA di pautan berikut: https://etiket.lppsa.gov.my/

Leave a Comment